Σάββατο, 21 Μαρτίου 2009

ΝΥΣΤΑΞΕΣ; ΚΟΙΜΗΣΟΥ...ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΙΜΟΝΙ.


Οδήγηση και Κόπωση


Πρέπει να οδηγήσω αλλά νυστάζω. Τι να κάνω;
Η κόπωση είναι ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες κινδύνου για την ασφαλή οδήγηση. Τα τροχαία ατυχήματα που έχουν προκληθεί από οδηγούς που έχουν αποκοιμηθεί στο τιμόνι είναι μοιραία, καθώς ο οδηγός δεν είναι σε θέση να αντιδράσει (φρένο, αλλαγή πορείας κτλ).
Ο καλός προγραμματισμός του ταξιδιού μας και η ανάδρασή μας σε συνθήκες κόπωσης κατά την οδήγηση μπορούν να ελαχιστοποιήσουν τις πιθανότητες ατυχήματος και να παρέχουν ασφάλεια σε εμάς και τους γύρω μας.
Συμβουλές για την αντιμετώπιση της κόπωσης

1. Ξεκινήστε το ταξίδι σας ξεκούραστοι. Εξασφαλίστε έναν καλό ύπνο τουλάχιστον 7 -κατά προτίμηση βραδινών- ωρών πριν οδηγήσετε
2. Μην κάνετε μεγάλα γεύματα πριν από το ταξίδι σας
3. Μην πίνετε αλκοόλ πριν οδηγήσετε και ενώ είστε κουρασμένοι. Η κούραση πολλαπλασιάζει κατά πολύ την επίδραση του αλκοόλ στον οργανισμό
4. Προσπαθήστε να αποφύγετε την οδήγηση τις ώρες που γνωρίζετε ότι ο οργανισμός σας είναι βιολογικά προγραμματισμένος για ύπνο
5. Προτιμήστε να οδηγείτε με συνεπιβάτη. Έτσι μπορεί κάποιος να ελέγχει το βαθμό της κούρασής σας και επιπλέον να σας ξεκουράσει με εναλλαγή της οδήγησης
6. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας κάνετε μικρά διαλείμματα, περίπου κάθε δύο ώρες, για ξεκούραση
7. Αν αισθανθείτε κουρασμένοι ενώ οδηγείτε, σταματήστε σε ασφαλή χώρο ανάπαυσης, τον οποίο είναι καλό να έχετε εντοπίσει από πριν, και ξεκουραστείτε για 15-30 λεπτά
8. Ο καφές βελτιώνει σημαντικά την εγρήγορση, αλλά δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον ύπνο. Επιδρά στον οργανισμό μισή ώρα μετά την κατανάλωσή του και η επίδραση διαρκεί 2-3 ώρες. Η επίδραση αυτή μπορεί να είναι αρκετά μειωμένη σε οργανισμούς που είναι συνηθισμένοι στη λήψη καφεΐνης
9. Ειδικά αν είστε επαγγελματίας οδηγός, ο καλός προγραμματισμός των καθημερινών δρομολογίων σας με ξεκούραση πριν την οδήγηση και μικρά διαλείμματα κάθε δύο ώρες, παρέχει ασφάλεια στο ταξίδι σας

Αν αγνοήστε τα προμηνύματα της κόπωσης υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να κοιμηθείτε στο τιμόνι 3-5 δευτερόλεπτα. Στον ύπνο αυτόν του δευτερολέπτου οφείλονται τα περισσότερα ατυχήματα στους αυτοκινητόδρομους. Αν συμβεί αυτό ενώ οδηγείτε με 100 χλμ. την ώρα, το αυτοκίνητό σας διανύει απόσταση 100 μέτρων, χωρίς έλεγχο, ενώ ο χρόνος είναι αρκετός για να βγείτε εκτός δρόμου ή στο αντίθετο ρεύμα κα να συγκρουσθείτε με άλλο όχημα.

Η πιο σωστή αντιμετώπιση είναι ο ύπνος! Αν νιώσετε κουρασμένοι, σταματήστε σε ασφαλή χώρο ανάπαυσης και κοιμηθείτε για 15-30 λεπτά.

Πηγή: Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής::Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Δεν υπάρχουν σχόλια: